Tuesday, August 7, 2018

TIPS MENGENALPASTI RISIKO DALAM KEHIDUPAN


Image may contain: one or more people, people standing, golf, tree, outdoor and nature


Setiap manusia yang di lahirkan ke dunia ini akan menghadapi pelbagai ujian dan halangan... bagaimana untuk kita kenal pasti risiko yang perlu untuk kita hadapi.


Saya kongsikan 4 aras manusia untuk berjaya dengan memberi satu analogi permainan GOLF.

1. Jika kita tiada ilmu dan kita mencuba untuk memukul bola masuk ke lubangnya, 10% sahaja peluang untuk masuk ke lubang.

Begitu juga dalam kehidupan, jika kita tiada pengetahuan dalam perkara yang mahu kita laksanakan, peratus untuk mencapai matlamat pekerjaan kita itu sangatlah nipis

2. Jika ada sedikit ilmu tentang bagaimana mahu memukul bola golf peluang untuk masuk itu adalah 50%.

Begitu juga dalam kehidupan jika kita sudah ada ilmu, risiko untuk gagal dalam perkara yang kita lakukan itu akan menjadi 50/50. mungkin berjaya mungkin tidak.

3. Jika kita sudah ada ilmu dan pengetahuan tentang bagaimana mahu memukul bola golf. kita sudah mula menjalankan latihan maka peluang untuk masukkan bola ke dalam lubang adalah 70%.

Begitu juga dalam kehidupan, ilmu sudah ada dan kita akan mula praktis ilmu yang kita peroleh maka kebarangkalian untuk masuk lubang akan menjadi lebih tinggi.

4. Jika kita sudah menjadi pakar untuk memukul bola golf, banyak pertandingan kita sertai dan kita juga sudah memenangi banyak piala dalam permainan ini maka kebarangkalian untuk masuk ke dalam lubang adalah 90%.

Begitu juga dalam kehidupan, bila kita sudah sebati dengan sesuatu perkara kebarangkalian untuk kita berjaya melakukan pekerjaan yang kita sudah ulang beribu kali pastinya hampir pasti untuk berjaya.
.
.
.
Bolehkah kita pasti 100% kita akan berjaya???

serahkan selebihnya pada ilahi, kita merancang Allah juga merancang...

DIA PENENTU SEGALANYA

BOLEH???

No comments:

Post a Comment

TENTANG PERTUBUHAN AMAL KITA KINTA PERAK

1. PAKKP adalah pertubuhan dan bukan perniagaan atau badan perniagaan. Maka ia tidak diurus sebagaimana perniagaan diurus. 2. Pertubuhan ...